Emefka.sk o nás napísala a nafotila parádne fotky s našimi produktami. Pozrite si pôvodý článok tu: https://emefka.sk/funnybiz-lebo-madved-firma-ktora-spaja-hru-a-vzdelavanie-v-perfektnych-stavebniciach/
Pretože hrať a učiť sa je dôležité. V akomkoľvek veku.
Naša rubrika Funnybiz je vám pravdepodobne už dobre známa, no pre prípad, že nie, vám ju trošku osviežime. Pomocou nej vám predstavujeme zaujímavých ľudí zo Slovenska, ktorí sa rozhodli začať s ešte zaujímavejším, netradičným biznisom a my sme presvedčení, že by nemali uniknúť vašej pozornosti.
Dnes sme si na paškál zobrali slovenskú firmu trojice vysokoškolských spolužiakov, ktorá pod názvom Lebo Mädveď spája dokopy dve veci, ktoré by človeka počas života nikdy nemali omrzieť – hrať sa a vzdelávať sa. Vo svojich originálnych stavebniciach približujú hráčom rôzne kúty našej rodnej domoviny, v budúcnosti však plánujú expandovať aj za hranice Slovenska.
Kto stojí za značkou Lebo Mädveď?
Za značkou Lebo Mädveď stojí trojica spolužiakov z VŠVU: Juraj Horňák ako zakladateľ projektu, Patrik Olejňák ako hlavný prototyper a Erika Beňuška, ktorá sa stará o to, aby všetko išlo, ako má.
Ako a kedy vznikla prvotná myšlienka?
Prvotná myšlienka vznikla, keď Juraj vymýšľal darčeky pre svoju rodinu na Vianoce v roku 2016. Jeho starší brat Tomáš je veľký cestovateľ, a hoci mal toho zo sveta pochodeného už dosť, v Slovensku mal veľké medzery.
V tom istom čase sa Juraj učil pracovať s laserom na výrobu architektonických modelov do školy. Tak vznikla myšlienka drevenej mapy Slovenska, ktorá rozrezaná laserom podľa okresov vytvorila náučné puzzle.
Prečo „mädveď“, čo má táto písmenková hračka znamenať?
Výraz „lebo medveď“ pre nás znamená postoj k našej tvorbe a zároveň je odpoveďou pre tých, ktorí sa pýtajú, prečo to robíme. Lebo medveď. Lebo nás to baví a napĺňa. Nepotrebujeme konkrétny dôvod. Široké ä z tohto výrazu robí samostatný názov, dáva tomu svojskú emóciu a vytvára to značku.
Chceli by ste preraziť aj do zahraničia a robiť niečo podobné aj pre regióny okolitých štátov alebo chcete ostať na slovenskom trhu?
Máme ambíciu preraziť aj do zahraničia. Ideme na to postupne, aby nás to bavilo. Nedávno sme dokončili Mapucle Európy a momentálne dokončujeme Mapucle Česka.
Kto sú vaši zákazníci – sú to prevažne len deti alebo sa vaše hry radi zahrajú aj dospelí?
Naše produkty nie sú určené konkrétnej vekovej kategórii. Dokážu sa s nimi zahrať dospelí tak isto ako aj deti od troch rokov. Dospelí možno dokonca viac (smiech). Medzi našich zákazníkov patria väčšinou školy, rodiny, milovníci dizajnu, ale aj vlastenci a ľudia, ktorí túto krajinu majú naozaj radi a chcú ju poznať lepšie.
Plánujete rozšíriť repertoár o niečo ďalšie?
Plánujeme veľa noviniek. Okrem Mapuclí máme aj špeciálne Pexeso, ktorého páry nie sú úplne identické, ale podobné. Momentálne dokončujeme dva produkty. Ten prvý je tiež geografický s názvom Vysoké Tatry. Pozostáva z 3D modelu Vysokých Tatier, vytvorených 3D tlačou, rozdelených do 18 kociek.
Tak vznikajú akési 3D puzzle, ktoré do seba zapadajú tvarom pohoria. Celé to stojí na drevenom podstavci, na ktorom sú vyznačené hlavné štíty, doliny a plesá. Druhou novinkou je Folketo, čo je spojenie slov folklór a kvarteto. Na každej kartičke je zobrazený tradičný ornament z daného regiónu.
Ako vymýšľate jednotlivé hry?
Vznik nápadov na jednotlivé hry sa líši. Niektoré vznikajú samé a prirodzene ako výsledok spoločného brainstormingu, iné zase ako odpoveď na dopyt zákazníkov či ľudí, ktorých stretávame na podujatiach. Tak vznikli napríklad Mapucle Európy. Každopádne môžeme povedať, že o nápady núdza určite nie je.
Koľko taký proces vymýšľania prvotného návrhu asi tak trvá?
Od nápadu cez prototypovanie až po zadanie do výroby prejde niekoľko mesiacov. Záleží od náročnosti produktu. Za ten čas vymyslíme niekoľko nových nápadov. Potom už ide o správne zatriedenie priorít.
Je pre vás Lebo Mädveď skôr voľnočasovou aktivitou alebo full-time jobom? Ak áno, patrí ich hranie k vašej náplni práce?
Pre každého z nás je to full-time voľnočasová aktivita (smiech). Juraj popri Lebo Mädveď pracuje ešte na svojom ďalšom projekte MestoCity, Paťo stále študuje architektúru na VŠVU a Erika je na materskej.
A čo sa hrania týka, to určite patrí k náplni práce. Či už ide o vymýšľanie prvotného konceptu alebo o dolaďovanie prototypov. Hrať sa je pre nás prirodzené, inak by samotný projekt ani nevznikol.
Máte na slovenskom trhu konkurenciu?
Konkurenciu máme nepriamu alebo čiastočnú. Existuje veľa projektov, ktoré sa zameriavajú na dizajn, vzdelávanie, hry alebo Slovensko, ale kombináciu všetkého toho máme iba my.
Ako sa vyrábajú vaše hry? Sú robené ručne?
Úplný vznik produktu je na papieri a aj v počítači, takže určitým spôsobom to ručná práca je. Samotné hry sú však vyrábané strojovo, či už teda laserom alebo 3D tlačou. V budúcnosti chceme zapojiť aj iné technológie.
Kde všade možno nájsť vaše produkty?
Naše produkty si vedia ľudia kúpiť na našom e-shope alebo v niektorých kamenných predajniach na Slovensku. Momentálne môžu zákazníci nájsť naše produkty v bratislavskom VPRIESTORe, concept store SLOW alebo v Artattacku, v Poprade v bezobalovom obchode Neobaluy, ale nájdu sa napríklad aj v Starej Turej v Informačnej kancelárii.
Okrem toho sa snažíme zúčastňovať sa na väčších podujatiach zameraných na dizajn, ekológiu alebo vzdelávanie, ako napríklad Urban market, Dobrý trh, Sashe trh, Pomalo a tak ďalej. Sme viac než veľmi otvorení spoluprácam so základnými školami po celom Slovensku, pretože si myslíme, že naše vzdelávacie hry by nemali chýbať žiadnemu žiakovi, ktorý je nadšený alebo má problém s geografiou.
Máte nejakú vtipnú pracovnú príhodu spojenú s hrami s kreovaním alebo niečím podobným? Podeľte sa s nami o ňu.
Od apríla tohto roku chodíme na trhy. Tam sa veru stretávame so všelijakými reakciami na naše produkty, a napriek tomu, že silno prevažujú pozitívne emócie, sem-tam príde aj jemné zahanbenie. Toto sa deje preto, lebo naše hry sú zážitkové.
Napríklad jednej pani pri hraní Mapucle Slovensko – okresy, normálne vyhŕkli slzy od šťastia, že si poskladala región, odkiaľ pochádza. Alebo naopak, jeden pán prišiel a povedal, že on si túto hru nekúpi, lebo rozdelenie Slovenska na okresy sa mení každú chvíľu, a tým pádom sa neoplatí investovať do takéhoto niečoho. To je, samozrejme, nezmysel, ale nedal si povedať (smiech).
Ktorý je váš favorit – najobľúbenejšia hra?
Najvrúcnejší vzťah máme k našej absolútnej prvotine, produktu Mapucle Slovensko Okresy, ktorý je aj zároveň najpredávanejším produktom. Ale o to ani tak nejde. Produkt má špeciálnu hodnotu, lebo na ňom vznikol celý projekt Lebo Mädveď. Každopádne, horúcim kandidátom na nového favorita sú 3D puzzle Vysokých Tatier, ktoré sú extrémne vizuálne príťažlivé, keď ich človek vidí naživo.
Vaše hry sú z prírodných materiálov, žiadne plasty – znamená to, že sa zaujímate o životné prostredie?
Všetci traja sa prirodzene zaujímame o životné prostredie a náš dopad naň. Náš hlavný prínos ekológii je, že všetky naše produkty sa vyrábajú na Slovensku a nie v zahraničí, takže produkty cestujú krátke vzdialenosti a zároveň podporujú domáci trh.
Čo sa týka materiálu, naše produkty vyrábame z MDF dosiek inak nazývaných sololit, čo sú lisované drevené vlákna. V budúcnosti chceme experimentovať aj s rôznymi inými materiálmi. Ide nám predovšetkým o trvácnosť a príjemný pocit z hrania.
Comments