top of page

Koncom roka 2021 sme vám predstavili edukatívnu hru pre deti s názvom Zveropucle. Túto na prvý pohľad jednoduchú skladačku so zvieratkami sme vám už predstavili v predošlom článku. Návrh Zveropuclí bol ale veľká výzva. V určitom zmysle to bol asi najťažší produkt na návrh zo všetkých, ktoré sme doteraz navrhovali.


Pri Mapucliach je tvar daný od začiatku. Naša úloha je vybrať to správne mapové zobrazenie, rozhodnúť sa koľko toho chceme na produkte ukázať a potom tieto informácie čo najzrozumitelnejším a estetickým spôsobom spracovať. Pri Zveropucliach sme museli ale všetky tvary vymyslieť sami, tak aby všetky zvieratká do seba pekne zapadali a spolu tvorili obdĺžnik. Bol to poriadny zážitok a my vám dnes ukážeme ako sme na to išli.


Ako prvé sme si rozpísali všetky druhy, ktoré sme v skladačke chceli mať. Chceli sme aby to boli známe zvieratá, ktoré žijú v slovenskej divočine. Na začiatok si bolo treba nastaviť jednotný štýl, ktorým budú zobrazené všetky zvieratká. Vizuálny štýl musel byť dosť komplexný na to, aby vedel vierohodne zobraziť všetky druhy, no dostatočné abstratktný a jednoduchý, aby zaujal detskú myseľ.


Začiatky boli ťažké, keďže sme nevedeli čoho sa chytiť. Keď sme konečne našli vyhovujúcu estetiku, začali sme skicovať všetky zvieratá zo zoznamu. V prvotnej fáze sme sa snažili nájsť vhodný tvar pre jednotlivé zvieratá a nemyslieť úplne na to, ako do seba budú zapadať. Pre každé zviera sme sa snažil prísť s viacerými možnosťami pre väčšiu flexibilitu pri následnom skladaní.


Keď sme mali predstavu o tvare všetkých zvieratiek, prišla na rad najťažšia a zároveň najzábavnejšia fáza – vyskadať z jednotlivých tvarov obdĺžnik. Všetky zvieratká sme si nastrihali a pustili sa do skladania. Začali sme obraciať, otáčať, nastrihovať, zväčšovať, zmenšovať, všetko čo bolo možné. Niektoré páry boli veľmi intuitívne ako napríklad ježko a veverička, alebo jeleň a kamzík. Iné boli naozaj komplikované. Pomaly sa ale začali formovať viaceré zhluky, ktoré sme potom mohli kombinovať navzájom.


Keď sme mali základnú predstavu, presunuli sme svoju prácu aj do počítača. Tam kde je kresba flexibilná a nejednoznačná je počítač nemilosrdný a exaktný. Nasledovala dynamická výmena medzi počítačovým rysovaním a ručným kreslením. Počas tohto procesu museli byť niektoré zvieratká samozrejme pozmenené. Niektoré viac, niektoré menej. Najviac si to odniesol chudák diviak, ktorý sa nachádza v strede hry a pri ktorom sa stretli všetky ostatné zmeny z okolitých zvierat.


Posledné zviera, ktoré zakončilo finálny tvar bol had. Had v tomto dizajnovom procese fungoval ako žolík, ktorého môžete vložiť kdekoľvek vám na konci ostane voľné miesto. Pri navrhovaní je najťažšie vedieť kedy prestať. Kedy je tvar v “dokonalej” finálnej verzii. S upravovaním sa dá ísť do nekonečna a človek sa z toho môže aj zblázniť. 🙂


Keď sme konečne došli k našej finálnej podobe (a nezbláznili sa pri tom), prišla na rad prototypová fáza. Nájsť správny materiál, veľkosť, farebnosť a doladiť detaily. Ako materiál sme zvolili našu osvedčenú MDF, no teraz v hrúbke 8mm. Hrúbka je dôležitá aby hra nebola náchylná na polámanie a aby zvieratká vedeli stáť na vlastných nohách.


Zo začiatku sme boli presvedčení, že Zveropucle by malo byť farebné, aby viac potešilo detské oči. No v procese prototypovania a skúšania sme pochopili, že ponechanie produktu v pôvodnej prírodnej podobe, dáva deťom možnosť si ich vymaľovať sami podla seba. Z hry sa tak nestáva len edukatívna ale aj kreatívna pomôcka.


Nakoniec prišlo na rad doladenie detailov a navrhnutie obalu. Krabica, ale aj celý produkt Zveropucle stelesňuje naše doterajšie vedomosti a skúsenosti z navrhovania hier. Zveropucle sú navrhnuté tak aby krabica fungovala ako samostatný obraz. Svoje zvieratká si tak môže zavesiť každý na stenu detskej izby, či už v originálnej podobe, alebo ako vlastné umelecké dielo.


Tak a je to! Bol to krásny proces, pri ktorom sme sa veľa naučili. Nápadov máme plné hlavy a nevieme sa dočkať kedy ich vypustíme do sveta. A vy sa môžete tešiť tiež. Na tento rok máme veľké plány. Dajte nám vedieť čo by ste radi od nás videli vy.

Juraj

z tímu Lebo Mädveď

bottom of page